ОПШТЕСТВЕНАТА ОДГОВОРНОСТ – СУШТИНСКИ ДЕЛ ОД ДЕЛОВНАТА СТРАТЕГИЈА
Кај нас, промоцијата и маркетингот се чинат предоминантни цели на сѐ што се прави во доменот на општествената одговорност. Имиџот во јавноста и меѓу клиентите е важен за компаниите насекаде во светот. Но, се заборава дека комуникацијата за општествената одговорност, пред сѐ, се базира на отвореност и на отчет, а не само на фалење за тоа што е направено
Никица Кусиникова
Претставници на мрежите на Глобалниот договор од 20 држави од Европа неодамна се собраа во Скопје за да дискутираат за трендовите и за предизвиците во сферата на општествената одговорност на претпријатијата (ООП). Покрај единствената можност директно да се споделат искуствата од различни делови на Европа, за нас во македонската мрежа на Глобалниот договор тоа беше настан на кој ги согледавме и разликите во третирањето и во практикувањето на општествената одговорност во Македонија во споредба со другите делови на Европа. Еве што научивме.
Најочигледната разлика е во ставот и во третманот на општествената одговорност на врвното раководство на фирмите (извршните директори, сопствениците и членовите на управните одбори). Во Европа тие се директно вклучени во дискусиите на оваа тема од сите нејзини аспекти. Тие одамна сфатиле дека општествената одговорност како тема нема да исчезне, туку, напротив, ќе станува сѐ посуштинска за нивниот бизнис. Тие се свесни дека општествените проблеми како мирот, сиромаштијата, климатските промени итн, директно или индиректно влијаат на нивниот бизнис и дека тие, со моќта и со ресурсите што им се на располагање, имаат одговорност, но и можност активно да се вклучат во нивното решавање. Оттаму, тие на општествената одговорност не гледаат како на дополнителен трошок и како на нешто што ќе придонесе да изгледаат добро во јавноста, туку, напротив, како на суштински дел од нивната деловна стратегија. На настани како споменатиот, врвното раководство на фирмите е во првите редови и активно дискутира за овие прашања. Кај нас, дискусиите на оваа тема (со чест на исклучоци) се резервирани за лицата што се одговорни за проектите за општествена одговорност, кои најчесто се од средниот менаџмент, а врвното раководство се појавува само ако е промотивен настан на компанијата од некоја донаторска акција. Поради тоа, кај македонските компании се претежно присутни добри поединечни проекти за општествена одговорност, но отсуствува стратегија и визија за улогата на компанијата во одржливиот развој.
Во Македонија, промоцијата и маркетингот се чинат предоминантни цели на сѐ што се прави во доменот на општествената одговорност. Имиџот во јавноста и меѓу клиентите е важен за компаниите насекаде во светот. Но, се заборава дека комуникацијата за општествената одговорност, пред сѐ, се базира на отвореност и на отчет, а не само на фалење за тоа што е направено. Кај европските лидери во оваа област, информацијата за општествената одговорност произлегува од извештаите за ООП (или за одржливост) кои содржат квантификувани информации за тоа што е направено, што сѐ уште треба да се направи и кои се целите на компанијата во следните три до пет години (на пример, за колку проценти ќе го намали загадувањето со јаглероден диоксид, за колку ќе ги намали повредите на работно место, колку жени или малцинства ќе промовира на раководни позиции итн). На тој начин, јавноста, деловните партнери и инвеститорите може да ја следат посветеноста на компанијата на долг рок. Кај нас, често дури и компаниите што имаат вакви извештаи, ја пропуштаат можноста соодветно да ѝ ги презентираат на јавноста.
Компаниите во Европа сакаат да се приклучат кон Глобалниот договор и другите слични иницијативи за ООП бидејќи сфаќаат дека, без оглед на големината, во денешната глобализација тие се дел од глобалната економија и имаат одговорност да се вклучат во постигнувањето одржлив развој.
Во светски рамки, во моментов се случуваат неверојатни промени. Како што неодамна објави г. Георг Кел, директорот на Глобалниот договор на Обединетите нации, за првпат водечките светски компании поддржаа зголемување на цената што ќе ја плаќаат компаниите за емисиите на јаглероден диоксид. Досега тие беа најголемите лобисти против воведувањето давачки за климатските промени. Ваков револуционерен чекор прават многу компании и во другите области поврзани со рамномерниот развој. Тие сфаќаат дека не можат да се неми набљудувачи во дијалогот на владите и на граѓанскиот сектор туку дека треба да покажат деловно лидерство и активно да се вклучат во дебатите и во решавањето на овие горливи проблеми на национално и на меѓународно ниво.
Нашите деловни лидери вообичаено се изјаснуваат само за темите директно поврзани со нивниот бизнис и стопанството, но речиси целосно се отсутни во иницијативите и дебатите за меѓуетничките односи во нашата држава, за насилството врз жените, за сиромаштијата, загадувањето, дискриминацијата, корупцијата итн. Време е да ја сфатат неверојатната можност што ја имаат за да придонесат за решавањето на општествените предизвици на денешнината. Притоа, не треба да си го наметнат товарот на семоќна компанија, која со еден проект самата ќе реши сѐ. Напротив, треба да се градат партнерства со другите сектори (други компании, државните институции и граѓанскиот сектор) во чиишто рамки прво ќе се дискутира за прашањата и заеднички ќе се создаваат одржливи решенија. Притоа фирмите не треба да се јавуваат само како донатори, туку, напротив, треба преку својот бизнис, знаење и преку другите ресурси да понудат иновативна приода за решавањето на општествените проблеми.
Локалните мрежи на Глобалниот договор служат токму за фацилитација на вакви партнерства.
(Авторката е извршна директорка на здружението „ Конект“ и претседателка на Секретаријатот на македонската мрежа на Глобалниот договор)